Hamulce – jak dbać o swoje bezpieczeństwo – cz.1

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych podzespołów w samochodzie. Zadbanie o jego dobry stan zapewnia bezpieczną i bezproblemową eksploatacje. Podpowiadamy na jakie elementy eksploatacyjne zwracać uwagę aby cieszyć się uniknięciem kosztownych napraw.

Hamulce - naprawaUkład hamulcowy

Większość współczesnych aut posiada hamulce tarczowe, wyposażone w dwa klocki hamulcowe umieszczone po bokach tarczy. Skuteczność hamowania zależy od średnicy tarczy. Im wartość ta jest większa, tym proporcjonalnie siła hamowania jest skuteczniejsza. Niestety nie można stosować dowolnych rozmiarów tarcz, gdyż jest to uzależnione od piasty koła, wielkości nadkola, kończąc na średnicy zamontowanej felgi.

Tylna oś posiada hamulce tarczowe lub mniej skuteczne tarcze bębnowe. W momencie hamowania koła osi tylnej zmniejszają swój docisk do drogi względem osi przedniej. Dlatego stosowane są tu mniejsze tarcze hamulcowe bądź hamulce bębnowe w autach mniejszych lub starszych konstrukcyjnie. Hamulce bębnowe wykazują gorsze parametry hamowania od tarcz jednakże ich bezproblemowa współpraca z hamulcem ręcznym oraz możliwość zaoszczędzenia pieniędzy (bębny są niewymienne) powodowała, że były chętnie stosowane przez producentów aut.

Elementy eksploatacyjne

Klocki wymienia się zwykle co 30 tysięcy kilometrów, tarcze hamulcowe co 60 tysięcy kilometrów

hamulce - wymianaElementy, które poddane są największemu zużyciu to tarcze oraz klocki hamulcowe. W mniejszym stopniu zużyciu podlegają szczęki hamulcowe oraz bębny. Klocki hamulcowe zużywają się od 2 do 3 razy szybciej niż tarcze. Trwałość klocków zależy od dwóch czynników. Pierwszym jest ich jakość. Drugim, styl jazdy. Przeważnie klocki wytrzymują przebieg 20-40 tysięcy kilometrów. Standardowe klocki wykazują zależność pomiędzy twardością a współczynnikiem tarcia. Klocki bardziej ,,miękkie” pozwalają lepiej hamować kosztem szybszego zużycia nawet w ciągu kilkunastu tysięcy kilometrów.

Klocki hamulcowe dociskane są do tarczy przez tłoczki, do których dochodzi płyn hamulcowy. Tłoczki wyposażone są w specjalne uszczelniacze oraz osłony gumowe, które zabezpieczają układ hamulcowy przed wyciekiem oraz dostawaniem się zanieczyszczeń do wnętrza. W momencie uszkodzenia osłon istnieje duże ryzyko zanieczyszczenia. Konsekwencją tego może być: zatarcie tłoczka, niewłaściwa praca hamulca (gorsza siła hamowania, blokowanie koła podczas jazdy nierównomierne zużycie hamulców). Blokowanie hamulców może również wynikać z zakleszczenia się klocków w jarzmie, czy zatarcia prowadników zacisku. Są to typowe uszkodzenia zacisków pływających (w zacisku jest tylko jeden tłoczek dlatego zacisk musi przesuwać się w jarzmie). Przy ewentualnych naprawach należy oczyścić wszystkie elementy ruchome i przesmarować je specjalnym preparatem.

System ABS

hamulce F1ABS to system zabezpieczający blokowanie się kół podczas hamowania. W teorii ma umożliwić całkowitą kierowalność auta w trakcie manewru (na zablokowanych kołach auto nie skręca). Należy pamiętać, że zepsuty system ABS-u  utrudni zatrzymanie pojazdu. Pełni on rolę kontrolera siły hamowania. W przypadku awarii może dojść do nagłego zablokowania kół jednej z osi pojazdu. Aby uniknąć poważnych problemów z systemem ABS-u (zapalona kontrolka na desce rozdzielczej) należy niezwłocznie usunąć awarię.

Poprawność działania układu hamulcowego jest niezwykle ważna. Pozwala uniknąć nieprzewidzianych kosztów, a co ważniejsze bezpiecznie pokonywać kolejne kilometry naszym autem. Dobrym rozwiązaniem jest kontrola układu hamulcowego w trakcie okresów przeglądowych lub przy wymianie opon.

cdn.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!