Honda – historia marki cz.1

Honda to marka, która posiada rzeszę fanów na całym świecie. Jednym kojarzy się z elegancją i powalającą wręcz prostotą, drugim zaś z niesamowitymi silnikami benzynowymi, które dźwiękiem przypominają ryk pędzącego motocykla. Okazuje się, że te porównania i skojarzenia nie biorą się z niczego a ich źródła odnaleźć można w historii tworzenia się tej marki…

 

Sōichirō Honda – jak to się zaczęło…

Honda S500W małej wiosce niedaleko miasta Hamamatsu, w Japonii,  w domu prostego kowala i tkaczki w roku 1906 urodził się Sōichirō Honda. Rodzina nie była bogata, ale ojciec starał się przekazać swoim dzieciom etykę ciężkiej pracy i mechaniki. Młody Sōichirō pomagał ojcu w naprawianiu rowerów jednak w wieku 15 lat, bez wykształcenia, opuścił dom i wyjechał do Tokio w poszukiwaniu pracy.
W 1922 rozpoczął pracę w sklepie samochodowym w Tokio o nazwie Art Shokai. Początkowo nabierał wprawy, następnie pracował już jako mechanik. W 1926 zdumione ambicjami młodego pracownika szefostwo zaproponowało, aby Honda otworzył własny zakład w jego rodzinnym mieście. Od tej pory Sōichirō myślał już o zaprojektowaniu sportowego samochodu. W 1927 roku założył własną filię warsztatu samochodowego Art Shokai a dwa lata później opatentował metalowe szprychy. Honda zrezygnował ze studiów, a jego stosunek do dyplomów uniwersyteckich w późniejszym czasie przejawił się w firmie Honda, gdzie zawsze wymagał przede wszystkim umiejętności i dobrych wyników w pracy, dopiero w dalszej kolejności interesowało go wykształcenie.

Początek fenomenu- Honda Motor Co Ltd.

Honda S600Okazja dla Hondy natrafiła się bardzo szybko. W roku 1946 Soichiro kupuje okazyjnie z magazynów wojskowych małe silniki spalinowe, które doczepia do rowerów, tym samym tworząc pierwsze produkty Hondy. Niedługo potem założyciel firmy konstruuje własny silnik o pojemności 50 cm3 i z biegiem czasu unowocześnia je, już pod nową nazwą firmy. „Honda Motor Company Ltd.”  powstaje w roku 1948, ma do dyspozycji 34 pracowników i kapitał podstawowy wynoszący jeden milion jenów (dziś ok. 42 tys. zł.).
Firma na początku specjalizuje się w produkcji motorowerów typu A, B i C, nieco później pojawia się pierwszy motocykl o pojemności 145 cm3 i nazwie Dream. Ze względu na katastrofalną sytuację na drogach i słabą infrastrukturę w Japonii, motocykle marki Honda odniosły niebywały sukces. Dzięki nawiązaniu współpracy ze sprzedawcami rowerów, których w całej Japonii były tysiące Honda zyskała silną sieć dilerską i jej ekspansji nie można już było zatrzymać. Po wojnie w Korei w 1950 roku wyroby Hondy trafiły na międzynarodowe rynki. Jednak popyt na motorowery spadł i zakończono ich produkcję. Natomiast w roku 1951 zrezygnowano z wytwarzania dotychczasowych dwusuwowych silników przestawiając się na czterosuwowe. Nie był to na szczęście koniec jednośladów Hondy.

Pierwsze samochody Hondy

Honda N360Już, jako mały chłopiec Soichiro Honda wyobrażał sobie produkcje własnych samochodów, szczególnie samochodów sportowych. Jego marzenia spełniły się w 1963 r., kiedy to na salonie motoryzacyjnym w Tokio Honda zaprezentowała  dwa  modele – S360 i S500. Były to dwa samochody sportowe z napędem na tył i wyposażone w motocyklowy silnik, a ich cechą charakterystyczną była duża moc przy wysokich obrotach. W Hondzie już wówczas rodziła się legenda silników wysokoobrotowych, która przetrwała do dziś. Jednostka napędowa S500 o pojemności 492 ccm „kręciła się” bowiem aż do 9 500 obr./min.
Kolejne modele to Honda S600 oferowana jako coupe lub kabriolet. W roku 1965 zaprezentowano model S800 z silnikiem o pojemności 791 ccm i mocy 70 KM. Na kolejny samochód nie trzeba było długo czekać, bo już w 1967 roku pojawił się N360, który był pierwszym masowo wytwarzanym samochodem z napędem na przednią oś.
Niestety o ile na rynku japońskim Honda z roku na rok sprzedawała coraz więcej aut, nie mogła przebić się ze swoimi propozycjami na rynkach zagranicznych. W USA gdzie głównym walorem samochodu była wielkość, małe autka Hondy nie miały racji bytu. W Europie marka była praktycznie nieznana, więc o znaczącej popularności modeli na tym kontynencie nie mogło być póki, co jeszcze mowy.

Rewolucyjny silnik CVCC

Silnik 1.8 I-VTECW 1971 roku rozpoczęto prace nad rozwojem nowego silnika CVCC, przystosowanego do spalania bardzo ubogich mieszanek. Dzięki temu spaliny nie są katalitycznie oczyszczane, ale od razu są produkowane bardziej czyste. Praca silnika CVCC opiera się na mieszance paliwowo-powietrznej (30% nadmiaru powietrza). Spalanie zubożałej mieszanki powoduje niższą emisję zanieczyszczeń, a także mniejsze niż w tradycyjnych silnikach spalinowych zużycie paliwa. Dużą zaletą tego rozwiązania jest również łatwiejsze i szybsze uruchomienie silnika. Nowy napęd odniósł sukces i licencję na jego produkcję kupiły Toyota, Ford, Isuzu oraz Chrysler. CVCC był doskonałym dowodem na to, że firma buduje swój wizerunek innowacyjności, która wykracza daleko poza aktualne osiągnięcia motoryzacji.

Sukces modelu Civic – gwałtowny rozwój firmy

Honda Civic IRok po tym wydarzeniu Honda wprowadziła na do sprzedaży w Ameryce Północnej legendarny model Civic. Samochód nadal mniejszy w porównaniu z autami amerykańskimi, ale w dobie kryzysu energetycznego (1973 r.) bardzo użyteczny. Honda Civic wyposażona w silnik CVCC  był w stanie nawiązać z lokalnymi samochodami walkę, dzięki walorom ekonomicznym i ekologicznym. Posiadał wiele atutów. Jego szerokie dwubryłowe nadwozie z dużym rozstawem osi umożliwiało stworzenie obszernego i praktycznego wnętrza w kompaktowym i lekkim nadwoziu…

Honda – historia marki cz. 2

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!