Czy rozmiar ma znaczenie? Jeśli chodzi o felgi to tak!

Koło, obok szczepionki oraz telewizji kablowej, uchodzi za najważniejszy wynalazek w dziejach ludzkości. Gdyby nie ono, prawdopodobnie nie byłoby Mercedesa S-klasy, portalu przyspieszenie.pl ani w ogóle motoryzacji. Duża część kierowców, pytana o to, co jest ich zdaniem najistotniejszą częścią samochodu, bez namysłu odpowiada: ,,silnik”. Jednak nawet najlepsza i najmocniejsza konstrukcja, nie wprawi w ruch auta, które nie posiada odpowiednich kół…

Odpowiednie felgi i opony

Aby nasze auto jeździło płynnie i bezpiecznie, powinniśmy zamontować w nim koła o optymalnym rozmiarze. Na właściwe zachowanie się naszego samochodu na drodze wpływa m.in. odpowiednia szerokość i wysokość felg, rozmiar oraz profil opon. Producenci mają obowiązek informować klientów (na kartach instrukcji obsługi pojazdu), o dopuszczalnych rozmiarach kół do konkretnych modeli samochodów. Zwykle bez poważnych konsekwencji, można zmienić średnicę zewnętrzną opon o ok. 2% (bez zmiany profilu). Przymierzając się do zakupu nowych felg lub opon, pomyśleć musimy, jaki zestaw nadaje się do naszego samochodu i o tym, po jakich drogach będziemy się poruszać. Aby poprzeć dane przykładem, ustalmy, że szukamy odpowiednich kół do typowego kompaktu. Najbardziej typowego z typowych jak np. Volkswagen Golf.

Każdy rozmiar felg i opon ma swoje wady i zalety. Jazda po równych asfaltowych drogach, sprzyja posiadaczom dużych felg. Sytuacja wygląda inaczej, gdy na tych samych kołach, trzeba wjechać na drogę gruntową. Poruszając się w skrajnie różnych warunkach, najlepiej wybrać rozmiar uważany za tzw. ,,złoty środek”.

Małe felgi mały kłopot, duże felgi…

Jeszcze kilka lat temu, większość kompaktów zjeżdżających z linii produkcyjnych, miało zamontowane felgi o średnicy 14”. Obecnie, coraz większa ilość modeli jest wyposażona w felgi o przynajmniej cal większe. Duże znaczenie przy wypuszczaniu na rynek nowych samochodów, mają względy estetyczne. Auto postawione na wyższych kołach wygląda bardziej okazale. Jednak to nie wszystko – istotne są również parametry techniczne. Przykładowo, opony dla felgi o rozmiarze 15” mają najczęściej index mieszczący się w przedziale 190-210 km/h. Małe felgi posiadają jednak szereg zalet. Przede wszystkim są tanie. Niewiele wydamy także dokupując do nich opony o wysokim profilu. Takie połączenie daje nam dobry komfort jazdy i nie wpływa negatywnie na zawieszenie naszego auta, nawet jeśli zdarzy się nam wjechać w dziurę. Małym kołom nie straszne są koleiny i śnieg. Wielu kierowców Golfów, Leonów, czy Octavii montuje na zimę mniejsze, 15-calowe felgi z popularnymi oponami o dość wysokim profilu(np. 195 65 R15), by wiosną ponownie zmienić je na większe. Małe koła nie lubią za to dużych obciążeń. Ich wadą jest także stosunkowo słaba precyzja prowadzenia.

Felgi 16-calowe w kompakcie – idealny kompromis?

Nieco lepiej wizualnie prezentują się felgi o rozmiarze 16”. Połączone z oponą o średnim profilu gwarantują użytkownikom dobry komfort i precyzję jazdy. ,,Szesnastki” są obecnie bardzo popularne, montuje się je w większości samochodów segmentów B i C. Częstym dylematem kierowców jest ewentualna zmiana felg na cal większe, czyli te o rozmiarze 17”. Powodem zazwyczaj są względy estetyczne. Nieco większe felgi cechuje jeszcze lepsza sterowność jednak pewne prowadzenie nie wystarczy, aby jeździć komfortowo i bezawaryjnie po polskich drogach. 17-calowe koła z niskoprofilowymi oponami zamontowane w samochodach kompaktowych, są mniej odporne na wszelkie nierówności i bardziej podatne na uszkodzenia. Ich posiadacze muszą być stale skoncentrowani podczas jazdy, by omijać dziury szerokim łukiem. Teoretycznie 17 calowe felgi z niskoprofilowymi oponami umożliwiają stabilną jazdę i precyzyjne prowadzenie przy większych prędkościach – jednak w naszych warunkach, ze względu na słaby stan dróg nie są optymalnym wyborem.

17 calowe felgi i niskoprofilowe opony są znacznie droższe od 15 czy 16 calowych ,,kompletów”, co odstrasza wielu początkujących pasjonatów tuningu wizualnego.

Duże felgi – wysoka cena a bezpieczeństwo

Felgi o rozmiarze 18-19 cali w aucie kompaktowym wymuszają instalację opon o ultra niskim profilu. Taki zestaw wygląda bardzo efektownie, ale posiada swoje wady i zalety. Auto oparte na takich prowadzi się precyzyjnie i bez problemu może osiągać prędkości oscylujące w granicach 240-300 km/h (sic!). Problem w tym, że informacja ta może być istotna jedynie dla zawodowych rajdowców oraz kierowców poruszających się po idealnie równych autostradach (w Europie jest ich tylko kilka). Posiadacze przywołanych jako przykład VW Golfów, z wyglądającymi luksusowo ,,osiemnastkami” muszą niestety często borykać się z problemami z zawieszeniem oraz częstym prostowaniem kosztownych felg. Opona o niskim profilu i duża felga nie amortyzuje właściwie nierówności. Cała praca w tym zakresie zostaje przeniesiona na elementy układu zawieszenia pojazdu, co prowadzi do ich szybkiego zużywania. Same opony i felgi także nie są odporne i często ulegają uszkodzeniu. Każdy kontakt z wysokim krawężnikiem może skończyć się wizytą w zakładzie wulkanizacyjnym. Koszt zakupu 18-19 calowej felgi jest bardzo wysoki więc zakłady wulkanizacyjne często prostują pogięte felgi – zazwyczaj z marnym skutkiem. Wówczas zamiast super precyzyjnego prowadzenia otrzymujemy wibracje (prostowanych felg często nie da się wyważyć, brak komfortu i częste awarie kół i zawieszenia.

Najczęściej montuje się je na okres wiosenno-letni, ponieważ zimą, niskoprofilowe opony nie zapewniają tak dobrej trakcji opony o większym profilu oraz mniejszej szerokości. Rozmiar 18-19” jest stworzony do samochodów o dużej mocy. Duża waga kół może znacząco obciążać słabsze silniki. 18” nie będą więc nadawać się do Golfa IV z silnikiem 1.4, za to dobrze będzie prowadził się, wyposażony w nie Golf R z 270-konnym silnikiem.

Jakie opony do felg?

Przy wyborze odpowiednich opon kierować powinniśmy się zaleceniami producenta samochodu, bądź producenta felg. Istotną rolę gra tu szerokość felg, do których dobieramy ogumienie. Felga powinna być minimalnie węższa od opony. Kluczem do dokonania właściwego wyboru jest znajomość oznaczeń. Na boku każdej opony zapisana jest jej szerokość, profil, oznaczenie konstrukcji oraz rozmiar felgi na jaką powinna zostać zamontowana. Szerokość podana jest w minimetrach, natomiast profil to procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości. Np. oznaczenie 195/70 R 15, oznacza, że dana opona liczy 195 mm szerokości, iloraz jej wysokości do szerokości wynosi 70 %, posiada radialną konstrukcję (R) i powinno się ją montować na felgę 15-calową.

Pamiętajmy o względach ekonomicznych. Co do zasady, wraz ze wzrostem szerokości opony rośnie spalanie pojazdu. Na wybór odpowiedniego ogumienia, powinien wpływać także model naszego samochodu. Montaż niektórych kół uniemożliwić może konstrukcja nadkoli. Pamiętajmy o tym, zanim zakupimy na portalu aukcyjnym koła od podobnego gabarytowo kompaktu innej marki niż nasz.

Profil opony – jakie ma znaczenie?

Wraz ze wzrostem mocy silników, zaleca się montaż szerokich opon o niższym profilu. Są one w stanie zapewnić dobrą przyczepność przy wysokich prędkościach. Nie dotyczy to jednak każdych warunków pogodowych. Na jezdni mokrej lub oblodzonej, lepszą przyczepność zagwarantują węższe opony (mniejsza powierzchnia kontaktu z jezdnią). Zmieniając opony na niskoprofilowe powinniśmy dokładnie zapoznać się z przedziałem tolerancji, podanym w tabeli zamienników. Bez tego możemy zwiększyć średnicę koła, co jest niewskazane. Koło może w ogóle nie zmieścić się w nadkolu lub obcierać o nie podczas jazdy! Większe koło będzie także powodować przekłamania licznika.

Lans, czy rozsądek?

Dla większości kierowców wygląd samochodu ma niemałe znaczenie. Duże, okazałe koła na lśniących alufelgach potrafią poprawić efekt wizualny o kilka punktów. Jak wynika z praktyki, na naszych drogach, duże felgi i szerokie opony mogą sprawiać kłopoty eksploatacyjne w samochodach kompaktowych, nawet jeśli są montowane fabrycznie. Czasem jednak nie ma wyjścia – sportowe kompakty ( i nie tylko ) często nie mogą jeździć na mniejszych felgach niż fabryczne 18- calowe – powód? Duże tarcze hamulcowe – przecież, gdzieś muszą się zmieścić. Z tego powodu np. Audi S5 fabrycznie posiada 18 calowe koła a mocniejsze RS5 już 19 calowe!

Jak to zwykle bywa, najrozsądniejszym wyborem jest ten najmniej atrakcyjny – rozmiar zalecany przez producenta. Jeśli chcemy jeździć bezpiecznie i dynamicznie nie powinniśmy przekraczać dopuszczalnego przedziału rozmiarowego felg i opon. Bezwzględnie pamiętać musimy także o regularnym sprawdzaniu stanu technicznego felg i sezonowej wymianie opon. Na zepsutych kołach daleko nie zajedziemy…

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • Tadek

    „MINIMETRY” – warto skończyć gimnazjum zanim zacznie się publikować.

    • Oj tam, mój dziadek ukończył gimnazjum kilka dobrych lat temu a też używa sformułowania „minimetry” i nie przemówisz mu, że powinno się mówić „milimetry” 😀 przyzwyczajenie takie