Test: Audi TTS 2.0 TFSI – moc wrażeń!

Przetestowaliśmy najnowsze Audi TTS Roadster. Czy 272 KM wystarczy aby zapewnić sportowe emocje? Czy skrzynia S-tronik ( DSG ) do dobre rozwiązanie dla sportowego samochodu?

Po liftingu wygląd zewnętrzny nieznacznie unowocześniono dodając min. diodowe reflektory ( światła dzienne ), zmieniono kształt zderzaków i osłonę chłodnicy.Cztery końcówki rur wydechowych, oraz powiększony, matowo – czarny dyfuzor tworzą kolejne akcenty. Przy prędkości 120 km/h wysuwa się spojler, który poprawia docisk tylnej osi. Nowa wersja Audi TT (podobnie jak wcześniejszy model) wygląda atrakcyjnie i zarazem stosunkowo skromnie. Design typowy dla Audi, ma wielu zwolenników, ale np. dla fanów BMW Z4 może być postrzegany jako nudny.

Wnętrze zaprojektowano z większą fantazją ale bez stylistycznych szaleństw. Jak to w Audi, wszystko na swoim miejscu, ładnie i schludnie. Nie można narzekać na przestrzeń dla kierowcy i pasażera. Jedyny minus to słaba widoczność z przodu samochodu. Płaska szyba opada dość nisko i nie zapewnia dużego pola widzenia, np. żeby zobaczyć zmianę świateł trzeba ,,wychylić” głowę spod niskiej krawędzi dachu. Niestety jest to cecha większości samochodów sportowych. Większości ale nie wszystkich ( np. Porsche 911 ).

Sportowe fotele obszyte Alcantarą (standard) są wygodne i zapewniają odpowiednie trzymanie boczne na zakrętach. Bogate wyposażenie seryjne zawiera praktycznie wszytko co w samochodzie tej klasy jest niezbędne: automatyczną klimatyzacje, biksenonowe reflektory, wysokiej klasy radio CD ze sterowaniem przy kierownicy i wiele innych elementów.

Serce Audi TTS – 2.0 TFSI + R-tronic

Stosunkowo mała, turbodoładowana jednostka to dobry pomysł w sportowym aucie za rozsądne pieniądze. Nie podnosi znaczenie masy auta, gwarantuje dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa. Dwulitrowy silnik TFSI o mocy ,,zaledwie” 272 KM wraz ze skrzynią R-Tronic(DSG) oraz napędem Quattro zapewnia rewelacyjne osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h – 5,4 s! Dodatkowo, realne średnie zużycie wynoszące ok. 9l / 100 km można uznać za rewelacyjne zważywszy na osiągi. Oczywiście wykorzystując pełen potencjał samochodu można bez problemu podwoić tą wartość.

Dlaczego ten wynik jest taki dobry? Np. Ford Focus RS o mocy aż 305 KM, nawet pomimo nieznacznie niższej masy nie jest w stanie uzyskać takiego wyniku ( 0-100 km/h – 5,9 s ). Na tak dobre osiągi Audi TTS poza mocnym silnikiem mają wpływ dwa czynniki: automatyczna skrzynia R-Tronic, oraz napęd na 4 koła.

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia R-Tronic idealnie pasuje do Audi TTS. Z jednej strony idealne dobiera przełożenia podczas spokojnej jazdy, z drugiej strony zmienia biegi sprawniej niż najlepszy kierowca ( wersja z manualną skrzynią biegów osiąga ,,setkę” 0,2 sekundy wolniej ! ).  Jest oczywiście możliwość manualnego sterowania pracą skrzynie biegów, np. łopatkami przy kierownicy, jednak taka zabawa na pewno nie zapewni nam maksymalnych osiągów. Podczas jazdy ,,na maxa” w zupełności wystarczy sportowy tryb pracy skrzyni, utrzymujący silnik na średnich obrotach ( ok. 3 tys. obr./m).

Zmianie biegów ( szczególnie podczas dynamicznej jazdy ) towarzyszą głośne basowe odgłosy strzału w układzie wydechowym. Gdybym kupił Audi TTS, od razu wymienił bym wydech na taki który nie strzela :-), ,,wystrzały” są po prostu za głośne.  Kierowca się czuję jakby ktoś z tyłu do niego strzelał 🙂

Napęd Quattro – przewaga Audi TTS

Stały napęd na wszystkie koła quattro  w przypadku Audi TTS  należy do wyposażenia seryjnego. Hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe, montowane ze względu na rozdział obciążeń na tylnej osi, jest sterowane elektronicznie. W normalnym trybie pracy siła napędowa zostaje przenoszona przede wszystkim na przednie koła, a w razie potrzeby może być błyskawicznie skierowana w 100 procentach na tylną oś. Napęd quattro gwarantuje większą stabilność, lepszą trakcję oraz większe bezpieczeństwo jazdy.

Napęd Quattro ma wiele zalet, szczególnie przy samochodzie sportowym o dużej mocy. Nie mniej jeśli ktoś poszukuje samochodu do driftingu przed nocnymi klubami – niestety Audi TTS się do tego nie nadaję.

Zawieszenie Audi Magnetic Ride

Audi TTS jest wyposażony w  elektronicznie regulowany system amortyzatorów Audi magnetic ride. Jak to działa? W amortyzatorach cyrkuluje fluid zawierający cząsteczki magnetyczne. Po przyłożeniu napięcia do pola magnetycznego zmienia się zachowanie cząsteczek, a tym samym sposób amortyzowania drgań przez fluid. Systemem tym kieruje komputer połączony z całym zestawem czujników. Kierowca może wybrać jedną z dwóch podstawowych charakterystyk, które teraz jeszcze bardziej różnią się od siebie. W trybie „Normal“  TTS poruszaja się w sposób wyważony – jest dynamiczne i jednocześnie komfortowe. W trybie „Sport“ TTS sztywno trzyma się drogi i jest maksymalnie dynamiczne.

Komfort

Zawieszenie jak na samochód o sportowych aspiracjach oferuje wystarczający komfort przy ,,normalnym” użytkowaniu samochodu. 17 calowe felgi również, nie usztywniają niepotrzebnie samochodu. Jednak na mały prześwit samochodu możemy zapomnieć o wjeżdżaniu na nawet niewielkie krawężniki. W komfortowej jeździe najbardziej przeszkadza jednak hałas. Auto ( Roadster ) jest bardzo słabo wyciszone, szumy powietrza po przekroczeniu prędkości 100 km/h bardzo się nasilają. Niestety w wersji Coupe jest tylko trochę lepiej ( 1 dB ciszej przy 100km/h). Ta cecha samochodu trochę dyskwalifikuję TTS jako pojazd do codziennej jazdy.

Podsumowanie

Audi TTS to bardzo dobry samochód dla miłośników dynamicznej jazdy. Jazdy dla przyjemności, dla wrażeń, dla emocji. Najlepiej na krótkich dystansach. TTS Zupełnie nie sprawdzi się jako szybkie auto uniwersalne, nawet Golf GTI jest lepiej wyciszony!

Kuszące są również inne modele Audi TT. Szybki i stosunkowo tani TT 2.0 TFSI, lub ekstremalne Audi TT RS.

Dlaczego warto kupić Audi TTS?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • bardzo dobre osiągi
  • doskonała trakcja i prowadzenie
  • rozsądne koszty zakupu i ekspoatacji
  • nowa 211 konna wersja Audi TT jest znacznie tańsza (ponad 30 tys. PLN ), a oferuje podobne osiągi. Różnicę na plus TTS można zauważyć dopiero przy dużych prędkościach.
  • dokładając ,,jedynie” 50 tys. PLN możemy nabyć Audi TT RS o osiągach niespotykanych w tej klasie aut.
Dane Techniczne
Audi TTS
Audi TT 2.0 TFSI quattro Audi TT RS coupe
Silnik – pojemność / typ /cylindry / zawory

1984 cm3 / t.benz./
R4 / 16

1984 cm3 / t.benz./
R4 / 16

2480 cm3/ t.benz. /
R5 / 20

Moc maksymalna (kW(KM)obr./min)

200 (272) /
6000

155 (211) /
4300-6000

250 (340) /
5400-6500

Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min)
350 / 2500-5000
350 / 1500-4200
450 / 1600-5300
Prędkość maksymalna
250
245
250
Skrzynia biegów/napęd na koła
aut .7 / 4×4
aut .7 / 4×4
aut .7 / 4×4
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,2 s
5,6 s
4,4 s
Średnie zużycie paliwa
7,9 l / 100 km
6,6 l /100 km
9,2 l / 100 km
Pojemność bagażnika
290
290
290
Masa własna / ładowność;
1415 kg / 400 kg
1360 kg / 400 kg
1450 kg / 400 kg
Cena katalogowa
193 400 PLN
159 000 PLN
238 000 PLN
Wybrane wyposażenie standardowe Audi TTS:
  • Napęd Quattro
  • 4 poduszki powietrzne
  • Reflektory bi-ksenonowe
  • Servotronik
  • Radioodtwarzacz CD ze sterowaniem przy kierownicy
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Siedzenia sportowe obszyte Alcantarą
  • 18 calowe felgi ze stopów lekkich
  • Zawieszenie sportowe Audi magnetic Ride
  • Elektrycznie wysuwany spoiler tylny

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!