Wady i zalety skrzyń DSG

Zazwyczaj automatyczne skrzynie DSG są przedstawiane w samych superlatywach. Jednak oprócz wielu zalet skrzynie DSG mają również wady…

DSG, CVT, s-tronic, Tiptronic, Multitronic – problem z nazwami

Na potrzeby niniejszego tekstu, przyjmuję pewne uproszczenie w nazewnictwie.

  • DSG - Automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Różne marki mają inne oznaczenia, np. DSG ( VW, Skoda, Seat ),  s-tronic ( Audi ), PDK ( Porshe ) , EDC ( Renault )
  • KA - klasyczna automat – skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, np. Tiptronik ( Audi ), 7G-TRONIC ( Mercedes )
  • CVT - skrzynia bezstopniowa – np. Multitronic ( Audi ), Multidrive ( Toyota )

DSG – skrzynia idealna na pierwszy rzut oka

Skrzynia DSGŻeby móc co nieco poznać to rozwiązanie, trzeba trochę pojeździć autem ( autami ) z taką skrzynią biegów. Sama jazda testowa u dielera może nie wystarczyć. Osobiście, od prawie dwóch lat jeżdżę samochodem ze skrzynią DSG ( Octavia 1.4 TSI DSG ). Dotychczas, moim autem, bezawaryjnie przejechałem 50 tys. km. Dodatkowo w tym samym czasie miałem okazję się przejechać ( często ponad 1000 km ) wieloma autami wyposażonymi w dwusprzęgłową skrzynię DSG oraz inne skrzynie automatyczne. Jakie mogę wyciągnąć wnioski? (subiektywne rzecz jasna).

Skrzynie DSG to ideale rozwiązanie dla…

Nie ma rozwiązania technicznego sprawdzającego się idealnie w każdej sytuacji. Podobnie jest ze skrzyniami DSG. Wszystko zależy od modelu samochodu i wymagań kierowcy. Upraszczając rzeczywistość do granic przyzwoitości, opiszę nieco dokładniej trzy scenariusze.

Auta ,,tanie” o małej mocy

Tanie, czyli powiedzmy do 100 tys. PLN ( cena nowych samochodów ), mała moc – czyli powiedzmy do 150KM. W tych samochodach trudno o lepsze rozwiązanie niż skrzynia DSG. Dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna najefektywniej wykorzystuje moc silnika oraz paliwo. Porównywaliśmy kiedyś dwie Octavie 1.4 TSI – jedna z DSG ( moja ) inna z przekładnią manualną ( auto kolegi ) – na dystansie 25 km jadąc ,,jeden za drugim”  auto z DSG miało średnie zużycie paliwa mniejsze o 0,5 l /100 km! ( 7,2 wobec 7,7 dla skrzyni manualnej ). W tej grupie aut KA i CVT przypadną do gustu tylko emerytom.  Zupełnym nieporozumieniem jest montowanie klasycznych skrzyń automatycznych do miejskich aut z silnikami o pojemności 1.0l ( np. Hyundai i10 ) – mizerne osiągi przy wysokim spalaniu.

W tej grupie aut DSG docenimy za:

  • wyciśnięcie z silnika 100% możliwości
  • zapewnienie maksymalnie niskiego spalania

Niezależnie czy autem będzie jeździł rajdowiec czy emeryt – DSG wygra z KA czy CVT.

DSG, Powershift, PDK, EDC – dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Co to jest i jak działa?

Auta ,,średnie” o sporej mocy

Cena – 100-200 tys. PLN, moc 150-300 KM. Tu sytuacja się nieco komplikuje.

Po pierwsze – mamy większy wybór. Skodę Fabię możemy kupić tylko ( poza wersję ze skrzynią manualną ) z DSG, a np. Audi A4 w 3 wariantach:

  • DSG ( s-tronic),
  • Tiptronik ( KA )
  • multitronik ( CVT )

Oczywiście w różnych wersjach silnikowych, z napędem na przednią oś lub 4×4. Co ciekawe, wszystkie trzy warianty oferują podobne spalanie i osiągi jak wersje ze skrzyniami manualnymi.

Na szczęście, nasz wybór nie jest aż taki duży, chcąc kupić najtańsze A4 1.8 TSi mamy do dyspozycji skrzynię multitronik a przy topowym dieslu 3.0 TDI klasycznego tiptronika. Wg. mnie w tej klasie aut skrzynie CVT zapewniają największy komfort, DSG największą dynamikę a klasyczne automaty są ,,pomiędzy„. W tej grupie aut, gdzie silniki są już mocne i oczekiwania względem komfortu większe, skrzynie DSG nie deklasują konkurencyjnych rozwiązań z kilku powodów, min:

  • w porównaniu do KA i CVT, dwusprzęgłowe skrzynie biegów (DSG) nie oferują takiego komfortu jazdy. Z budowy wynika sztywne, mechaniczne połączenie silnika z kołami – tak jak w skrzyni manualnej. Ruszanie oraz jazda z minimalnymi prędkościami ( np w korku ) jest dużo przyjemniejsza w KA lub CVT.
  • pod względem osiągów i spalania DSG nie odbiega znacząco od innych rozwiązań technicznych.

Na plus ( dla niektórych minus ) DSG trzeba zaliczyć najbardziej agresywną reakcję na dodanie gazu. ,,Sztywne” zespolenie silnika z kołami gwarantuje większe emocje podczas dynamicznej jazdy. To idealne rozwiązanie dla kierowców często wykorzystujących cały potencjał auta. Auto z DSG wydaję się szybsze niż KA lub CVT nawet jak mają identyczne osiągi na papierze.

Najwyższa półka

W grupie aut kosztujących ponad 200 tys. pln skrzynie dwusprzęgłowe występują tylko w modelach sportowych ( np. Nissan GTR ) lub o sportowym zacięciu. Dominują klasyczne automaty, czasem w wersjach hybrydowych skrzynie CVT. Tu liczy się przede wszystkim komfort.

Ile wytrzyma skrzynia DSG?

Dwa lata temu szukałem odpowiedzi na to pytanie. Teraz wiadomo znaczenie więcej. Trwałość skrzyń DSG można porównać z klasycznymi skrzyniami manualnymi, czyli awarie nie są zbyt częste ale się zdarzają. Jedynym problemem może być droższa i trudniejsza naprawa ( ew. wymiana na używaną ). Zdarzają się problemy z komputerem sterującym, rzadziej problemy mechaniczne.

Istotnym elementem jest również trwałość silnika sprzężonego ze skrzynią DSG. Kiedyś, panowało przekonanie, że silnik auta ze skrzynią automatyczną mniej się ,,męczy”. I to jest prawda w przypadku KA lub CVT. Jednak w przypadku skrzyń DSG, silnik, lub inne elementy ( np. koło dwumasowe ) może się szybciej zużyć. Wyobraźmy sobie co się dzieje w silniku jak wskazówka obrotomierza, tysiące razy,  w ułamku sekundy skacze z 3 na 2 tys. obr./m? Jakie tam są przeciążenia na układ korbowo-tłokowy? Czy producenci odpowiednio wzmocnili wszystkie elementy – nie sądzę. Czy turbodoładowany silnik 1.4 TSI ze skrzynią DSG wytrzyma np. 500 tys. km?  Nie wydaje mi się. Kupując to auto zakładałem, że ma wytrzymać 5 lat i przebieg 200 tys. km – i tyle wytrzyma – co potem? Mam nadzieję, że kupie nowe auto ze skrzynią DSG :-)

Problemy z trwałością mają również inne skrzynie automatyczne, zarówno KA jak i CVT bywają awaryjne. Szczególnie złą opinie ( jeśli chodzi o trwałość ) mają skrzynie CVT. Pierwsze wersje Multitionika od Audi wytrzymywały średnio jedynie 150 tys. km!

Stare, dobre automaty…

Kilka lat temu miałem okazję jeździć przez rok Mercedesem 126 500SE (1985 rok prod. ) z przebiegiem ponad 500 tys. km w idealnym stanie. Silnik nie brał nawet kropli oleju, który przez cały okres między przeglądami ( 15 tys. km ) miał ten sam, jasny kolor. Ile wytrzymywały te silniki? Milion km! A skrzynie? 2 miliony km! Takie informacje udzielali mi fachowcy od tego modelu i jestem gotów w to uwierzyć. Takich aut już jednak niestety nie ma – bo komu opłaca się produkować auto na 20 lat?

Subiektywna opinia o skrzyni DSG

Jestem fanem skrzyń automatycznych, zresztą każdy kto dłużej jeździł starym Mercedesem 500SE polubi i automaty i V8-emki. Skrzynie DSG się idealnym rozwiązanie do tańszych aut, są wydajne i zapewniają niskie zużycie paliwa. Jeśli jednak cenimy przede wszystkim komfort ( płynność ) jazdy,  nasze auto ma mocny i elastyczny silnik, klasyczny automat będzie lepszym wyborem.

Dziś można kupić np. Fabię 1.2 TSI ze skrzynią DSG już za około 50 tys. PLN, otrzymujemy komfortowe i ekonomiczne auto. Skrzynia DSG doskonale pasuje do Fabii, Golfa, Megane ale np. do Superba 3.6 lepszy był by klasyczny automat, np. Tiptronic ). Nie bez powodu skrzyni DSG nie znajdziemy w najdroższych autach ( poza autami sportowymi ).

Mimo popularności DSG,  klasyczne automaty mają się dobrze i w klasie Premium mają przewagę.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach!

Bolesław Ejsmont
Moją pasją są testy nowych samochodów. Szukam wad i zalet testowanych modeli. Obiektywny? Na ile to możliwe! Przeczytaj również mojego eBooka!
  • Heniek

    Skrzynie DSG z racji swojej budowy nigdy nie będą tak trwałe jak klasyczne przekładnie. To tani shit dla europejczyków – czy w USA są tak popularne? Nie! Nikt tego tam nie chce!

    • Tom

      Ehhh kolego. Mialem okazje byc pare razy w US. Sluzbowo, wiec za kazdem bralem inny samochod z wypozyczalnie. Automaty stosowane w amerukanskich autach sa beznadziejne, niesamowice wolne, zamulaja maksymalnie silnik. Co z tego ze V6 i ponad 200KM, skoro ma sie wrazenie ze polowa tej mocy idzie w gwizdek. Masakra.
      Pisanie ze „shit dla europejczykow” swiadczy o typowej ameykanskiej motoryzacyjnej ignorancji

  • addam44

    Mysle ze z automatami jest podobnie jak z innymi podzespolami.Wiele zalezy od producenta i jakosci.
    Np.bezstopniowe automaty tj.CVT maja kiepska opinie w Audi,srednia w Nissanie(Np.Murano,Altima),ale czy ktos slyszal o awariach CVT montowanych w Priusach i Lexusach?

  • siv

    Najzabawniejsze, że obecnie sporą część automatów – klasycznych, dwusprzęgłowych, CVT (również do hybryd), produkuje Japońska firma Jatco, a poszczególne modele skrzyń są, czasem dość skrajnie, oceniane przez właścicieli samochodów, w zależności od marki pojazdu, w którym je zamontowano. :]
    W mojej opinii najlepszym „automatem” będzie (możliwe, że już jest) skrzynia CVT. Coś się z nimi ruszyło, i zdobywają sukcesywnie popularność, póki co za Atlantykiem.

  • Damian.D

    Witam

    Posiadam od niedawna samochód z silnikiem 2.0 TDI ze skrzynią DSG. Podczas szybkiej jazdy wszystko wydaje sie w porządku, ale już przy lekkim dodawaniu gazu na biegu 2,3,4,5 czy 6 do około 80km na godzinę słychać postukowanie.
    Dodaję lekko gazu i jest stuk , dzieje sie to za każdym razem gdy lekko przycisnę na pedał gazu.
    Auto ma 15 tys km przejechane.

    • Rob

      Ostatnie 90 000 km przejeździłem Octavią 1.8 TSI z DSG – „szybkie” i w miare komfortowe autko, ale:
      - przebieg 92 000 km wymiana sprzęgieł (przy rozgrzanym silniku i delikatnym ruszaniu szarpanie przy przełączaniu z 1 na 2, dwukrotne próby aktualizacji oprogramowania nic nie dały),
      - przebieg 98 000 km wymiana silnika – rozszypał sie rozrząd (dobrze, że w geście handlowym Skoda wymieniła na nowy – auto w leasingu), to podobno nie pierwszy przypadek

  • Michał

    czym wy sie podniecacie? ze z dsg 0.5 l mniej pali? doliczcie serwis oleje wymieniane do tej skrzyni , więc wychodzi drożej

    • tom

      w DSG nie wymienia sie oleju jak w manualu, znawco. Cirka 200tys i zmienic trzeba kolo dwumasowe a do 170koni trochr kosztuje :)

      • K Gdansk

        man Transportera 140 KM. DSG . Od wczoraj stoi w serwisie. Wymiana 2masu. Skrzynia od tygodnia zaczęła szwankować. Busik ma 2 lata i 4miesiące 106000km. przebiegu. Mam go od nowego i tylko ja nim jezdze.Nie katuje go i dbam o niego bo chciałem go mieć 4-5 lat, a tu prosze, niemiła niespodzianka.Naszczęscie za 2mas zapłace 30% reszte producent.Ale i tak z robocizną około 1700zł. Olej w skrzyni biegów wymieniłem przy 58000km. tak jak zaleca producent. Zacząłem myśleć o zmianie na Mercedesa Vito 4×4 ze zwykłym 5biegowym automatem. Moze to będzie lepsze rozwiązanie.Ponoć w nich nie ma problemów ze skrzyniami i silnikami.

      • koolo

        trzeba wymienic olej co 60000 tys.wymiana w serwisie kusztuje 800 zł

  • gonzo

    w audi nie ma silnika 1.8 tsi tylko 1.8 tfsi a toróznica

  • szachmat

    Właśnie stałem się szczęśliwym właścicielem VW Polo GTI 1.4 TSI z DSG. I ciągle mnie zaskakuje dynamika tego małego autka, nie wyobrażam sobie tego samochodu z inną skrzynią (zresztą inna nie jest dla tego modelu dostępna)

  • Zibi

    Generalnie bardzo dobry artykuł podkreślający wady i zalety DSG. Sam jeżdżę seatem z DSG i do takich wad użytkowych mogę dodać, że skrzynia jest bardzo wolna …w pewnych sytuacjach. Sterownik jest tak zrobiony aby oszczędzać paliwo, więc przerzuca na wyższe biegu już przy 1500 obr/min, auto jedzie na 6 biegu i w tym momencie robisz kickdown i… i nic czekasz nawet 2 sekundy zanim zredukuje (i to im mocniej się irytujesz,że tak wolno tym niżej zredukuje:)) i to zredukuje 2 -3 biegi niżej ( w takim wypadku szybciej jest przełączyć skrzynie na sport mode co wymusza redukcję), więc jest szarpnięcie, nerwy itd. itp. Na innym forum rozmawiałem,że idealnym rozwiązaniem tego problemu byłaby dodatkowa pozycje skrzyni – tzw. economic mode. Tak jak kiedyś w starych volvo były 3 tryby pracy E-economic, D-drive i S- sport. I tak E- to dzisiejszy D ( czytaj:przerzucaj jak najwyżej, i oszczędzaj paliwo; dalej D- drive (czytaj nie przesadzaj z oszczędnością bo jadę w mieście i czasami potrzebuję momentu) oraz S- sport (dawaj wszystko co masz ). Kilka renomowanych firm w Polsce już nad tym pracuje. (no nie dokładnie nad powyższym rozwiązaniem tylko nad zmianą softu w sterowniku DSG aby wyżej kręcił w położeniu drive.

  • Rafał

    Mam Octavie 1.8 tsi z dsg 7 biegowa kupiona w salonie 95tys km . 3 raz naprawiam skrzynię mam już dość . jak tylko naprawię to sprzedaje i nigdy więcej nie chcę słyszeć o tym wynalazku.

  • Zbig

    Mam od 5 lat rzatko spotykaną HONDĘ JAZZ 1,4 z CVT to jest rewelacja na każdej krzyżówce po zmianie świateł , auta są 50 m za mna a jak włączą Sport to jeszcze lepiej się zbiera . Ale wrażenie jest jakby się muliła , bo nie czuje się kopa jak w starych skrzyniach automatycznycjh np;Renault 1,9 BACCARA – 10 lat jeździłem . A tymi skrzyniami nie było problemu tyko elaktronika w Renault – czasami szwankowało sterowanie skrzynią.

  • kgb

    dsg jest super 270 tys i wszystko ok, regularnie wymieniam olej i filtry.
    mniejsze spalanie i dobra dynamika. komfort jazdy, nie muszę wachlować wajchą do biegów jak w epoce kamienia łupanego. pozdrawiam