Dacia Duster – samochód terenowy w cenie kompaktu?

Na Salonie Genewskim Dacia prezentuje swój szósty model – Dacię Duster – terenowy samochód przystępny cenowo dla każdego.

Samochód terenowy często kojarzy się z dużymi wymiarami. Dacia Duster jest tego zaprzeczeniem. Dzięki długości 4,31 m i szerokości 1,82 m Dacia Duster jest autem kompaktowym. Pozwala jej to na swobodne poruszanie się zarówno w miejskim otoczeniu, jak też w terenie. Wygląd Dacii Duster wyraźnie świadczy o jej przynależności do samochodów terenowych.

DACIA DUSTER – wszystkie cechy samochodu 4×4

Dacia Duster ma typowy design samochodu z napędem na cztery koła. Przód wyróżnia się solidnym wyglądem: poszerzone błotniki, chromowany grill, światła z podwójnym układem optycznym, imponujące relingi dachowe oraz masywny zderzak nie pozostawiają wątpliwości co do terenowego charakteru tego auta. Patrząc z profilu – wysoki prześwit, 16-calowe koła, mocno zarysowane nadkola i osłony nadwozia zachęcają do jazdy po najtrudniejszych drogach.

Dzięki pakietowi Look, kierowcy Dacii Duster będą mogli podkreślić atrakcyjność tego samochodu. Pakiet obejmuje: aluminiowe obręcze kół 16’’, relingi dachowe, obudowy lusterek bocznych, przednią i tylną osłonę podwozia i nakładki na progi w kolorze matowego chromu oraz dodatkowo przyciemniane tylne boczne szyby. Bogata gama akcesoriów (łącznie z szerokimi listwami ochronnymi drzwi i metalowymi rurami wzdłuż progów) pozwala na nadanie autu unikalnego wyglądu.

Wysoko umieszczony fotel kierowcy zapewnia większy komfort podczas jazdy – ułatwia zauważenie ewentualnych przeszkód i reagowanie z wyprzedzeniem. Samochód spełnia fundamentalne wymagania marki Dacia, deska rozdzielcza jest nowoczesna, prosta i funkcjonalna.

Design różni się w zależności od wersji dzięki zastosowaniu różnych kolorów i wykończenia dla poszczególnych stref. Pojawia się nowy wystrój wnętrza Brązowy Shiny. Dostępny jest również pakiet skórzany (siedzenia obite tapicerką łączoną skóra / skóra ekologiczna oraz kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą). Niezwykle starannie dopracowano ergonomię przełączników i czytelność podawanych informacji. Uwagę zwraca intuicyjny w obsłudze i dogodnie umieszczony przełącznik napędu na cztery koła.

….i bardzo dobre własności terenowe

Konstrukcja Dacii Duster pozwala pokonać każdy rodzaj drogi. Ze względu na zróżnicowane potrzeby klientów, Dacia Duster będzie dostępna w wersji 4×4 i 4×2. Wersja 4×2 spełnia potrzeby klientów poszukujących samochodu o wysokim zawieszeniu, który wszędzie wjedzie, z wysoko umieszczonym miejscem kierowcy, dającym poczucie bezpieczeństwa, niepotrzebujących jednak na co dzień napędu na cztery koła.

Wzmocnione podwozie Dacii Duster jest przystosowane do użytku terenowego dzięki:

  • dużemu prześwitowi (do 210 mm)
  • krótkiemu zwisowi (822 mm z przodu, 820 mm z tyłu),
  • dużemu kątowi natarcia i zejścia (30° – kąt natarcia i 36° – kąt zejścia).

Dacia Duster jest samochodem łatwym w obsłudze. Stosunkowo niska masa wynosząca od 1 160 kg w wersji 4×2 i od 1 250 kg w wersji 4×4, w połączeniu z kompaktowymi wymiarami sprawia, że jest to auto wyjątkowo zwrotne.
Dacia Duster została opracowana na płycie podłogowej Logana i jest wyposażona w zawieszenie przednie typu Mac Pherson z wahaczem trójkątnym. Wersje 4×4 posiadają wielowahaczowe zawieszenie tylne typu Mac Pherson. Wersje 4×2 są wyposażone w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy, co pozwala na zwiększenie pojemności bagażnika. Obie wersje posiadają duży skok zawieszenia, co podnosi komfort i zapewnia lepsze własności motoryczne.

Dacia Duster 4×4 jest wyposażona w nową 6-biegową skrzynię o bardzo krótkim pierwszym przełożeniu (5,79 km/h przy 1000 obr./min). To proste rozwiązanie umożliwia poruszanie się z niską prędkością w nierównym terenie i ułatwia ruszanie z miejsca w przypadku dużego obciążenia lub pod stromą górę.

Umieszczony w dolnej części konsoli centralnej przełącznik 4×4 pozwala kierowcy Dacii Duster na łatwe dostosowanie napędu do swoich potrzeb. Przełącznik umożliwia wybór między 3 trybami:

  • tryb AUTO – napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. System zapewnia optymalny kompromis między trzymaniem się drogi i przeniesieniem napędu zarówno przy dobrej, jak i złej przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności, część napędu jest przenoszona na tylną oś. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.
  • tryb LOCK – kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. W trybie tym kontrola pracy silnika i układu hamulcowego jest przystosowana do jazdy terenowej. Tryb LOCK jest przeznaczony do pokonywania trudnych miejsc i jazdy po drogach nieutwardzonych (nierówny teren, błoto, ziemia, piach).
  • tryb 4×2 – napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drogach o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.

100−Procentowa terenówka od Dacii

Duster, będący szóstym samochodem w gamie Dacii, pozostaje wierny filozofii marki – cechuje go bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca, niskie zużycie paliwa i koszty eksploatacji oraz dobry poziom bezpieczeństwa i wysoka niezawodność. Dacia Duster doskonale uosabia wartości marki, stawiającej na dobre parametry użytkowe i przystępne cenowo samochody, mającej jednocześnie reputację niepokornej i zrywającej z utartymi rozwiązaniami.

Bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca

Pomimo, że ceny Dacii Duster są typowe dla kategorii miejskich samochodów, to jej wymiary zewnętrzne i wewnętrzne odpowiadają autom wyższej kategorii. Dacia Duster może komfortowo pomieścić do 5 dorosłych osób. Bagażnik Dustera jest również niezwykle pojemny, zwłaszcza biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary samochodu. Jego pojemność wynosi nawet 475 dm³ (w zależności od wersji). Po złożeniu tylnej ławki, Dacia Duster oferuje imponującą ilość miejsca na bagaże – nawet do 1 636 dm³ (w zależności od wersji).

1.5 dCi o mocy 85 lub 110 KM oraz benzynowy 1.6 16V

Dacia Duster w wersji 4×2 i 4×4 będzie dostępna z silnikami benzynowym − 1.6 16V 110 KM i wysokoprężnymi dCi 85 KM, dCi 110 KM, które sprawdziły się już w licznych modelach Renault. Silniki te idealnie spełniają kryteria niskich kosztów, solidności i łatwości obsługi, cechujące markę Dacia. W połączeniu ze stosunkowo niewielką masą Dustera, zapewniają temu terenowemu modelowi niskie zużycie paliwa i doskonałe parametry ekologiczne. Silniki wysokoprężne emitują od 135 g CO2/km w przypadku wersji 4×2 – co uprawnia je do znaku Dacia eco² – i 145 g CO2/km w wersji 4×4.

Przystępne cenowo i ekonomiczne w eksploatacji

Koszty obsługi technicznej i materiałów eksploatacyjnych zostały znacznie obniżone dzięki wydłużeniu przebiegów między przeglądami, wymianą klocków hamulcowych i opon. Filtr powietrza wymienia się obecnie co 90 000 km / 4 lata w wersjach benzynowych, filtr paliwa co 40 000 – 60 000 km.

Bezpieczeństwo – bezwzględny wymóg

W Dacii Duster wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Terenowy model Dacii posiada system ABS Bosch 8,1 z korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania. Dacia Duster jest pierwszym samochodem marki wyposażonym (w opcji) w niektórych wersjach w układ dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC), system kontroli podsterowności oraz zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR). Opcja ta pozwala na przeniesienie momentu obrotowego w trybie 4×4 w przypadku poślizgu jednego z kół, co zapewnia lepszy rozkład sił napędowych pomiędzy przednimi i tylnymi kołami. W zakresie bezpieczeństwa biernego Dacia Duster, dostępna na rynku europejskim, jest seryjnie wyposażona w dwie czołowe poduszki powietrzne i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia na przednich miejscach, które mogą być uzupełnione pirotechnicznymi napinaczami. Dodatkowo w zależności od wersji może posiadać dwie boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową.

Podstawowe zalety samochodów Dacii: prosta konstrukcja

Podobnie jak w przypadku wszystkich modeli opracowanych na płycie podłogowej Logana, przyjęte rozwiązania konstrukcyjne zapewniają wysoką solidność i niezawodność, z których słyną samochody tej marki. Samochód został bardzo starannie zabezpieczony przed korozją:

  • profile otwarte podwozia i drzwi zostały zabezpieczone woskiem,
  • zewnętrzne połączenia zostały pokryte masą uszczelniającą,
  • wosk został również zastosowany do zabezpieczenia części mechanicznych podwozia,
  • podwozie, nadkola i progi zostały zabezpieczone przed uderzeniami żwiru.

W układzie napędowym 4×4 wykorzystano sprawdzone podzespoły Aliansu (tylny most i sprzęgło Nissana, nowa 6-biegowa skrzynia TL8, opracowana na bazie skrzyni stosowanej w gamie Renault i Nissana).

O wysokim poziomie jakości Dacii Duster najlepiej świadczy fakt, że na większości rynków europejskich samochód będzie objęty 3-letnią gwarancją (lub do 100 tys. km przebiegu).

Test Dacii Duster 1.5 dCi 4×4

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach!

Bolesław Ejsmont
Moją pasją są testy nowych samochodów. Szukam wad i zalet testowanych modeli. Obiektywny? Na ile to możliwe! Przeczytaj również mojego eBooka!
  • Anonimowy

    Wydaje się to jest to,i znowu nas wyprzedzili

  • Anonimowy

    Myślę że jeżeli blachy by były ocynkowane to kupił bym to auto.W przeciwnym razie trwałość blach będzie jak w Polonezie.

  • Anonimowy

    Dziwie się że firma ma odwagę uruchomić produkcję z karoserją bez ocynku – na pewno to zniecheci tych co maja świadomosć jej braku w salonie powiedziano mi że zewnętrznie jest zabezpieczona ocynkiem a wewnętrznie nie , przy stanowisku serwis obok pracownik zaprzeczył jakim
    kolwiek powłoką ocynkowanym.