Przetaczanie tarcz hamulcowych – poradnik

Co zrobić z krzywymi tarczami? Czy warto je naprawiać? A może kupić nowe? Podpowiadamy jak rozpoznać objawy uszkodzonych tarcz hamulcowych i sposoby ich naprawy.

Tarcze hamulcowe - BentleyRodzaje tarcze hamulcowe

Jeśli w momencie hamowania, zauważamy drgania na kierownicy, a pedał hamulca pulsuje, powodem tego mogą być zużyte tarcze hamulcowe. W powszechnym użyciu są tarcze pełne oraz wentylowane. Tarcze wentylowane, dzięki swojej budowie są mniej podatne na przegrzanie. Zazwyczaj montowane są na osi przedniej pojazdu. W autach sportowych można spotkać się z tarczami dodatkowo nawiercanymi lub ze specjalnymi przecięciami. Dzięki temu możliwe jest szybsze odprowadzanie pyłu spomiędzy klocka a tarczy i skuteczniejsze zatrzymanie pojazdu.

Co ulega awarii

W trakcie zużywania się tarcz spada ich grubość, a rant tarczy z obłego staje się ostry. Tarcze mogą z czasem ulec zwichrowaniu, czyli pokrzywieniu (szybki przejazd przez głęboką kałużę na rozgrzanych tarczach hamulcowych). W takiej sytuacji w trakcie hamowania pojawia się pulsowanie na hamulcu oraz szarpanie i drgania kierownicy.

Jeżeli wyżej opisany problem występuje to znak, że hamulce w aucie wymagają przeglądu. Najpopularniejszym objawem są krzywe tarcze hamulcowe. Co robić? Wymiana wiąże się ze sporymi wydatkami, nawet około 1000 złotych (komplet tarcz, klocków oraz robocizna) dla auta kompaktowego. Dla aut sportowych lub terenowych wydatki są dużo większe, często przekraczające kilka tysięcy złotych.

Hamulce MazdaIle kosztuje wymiana tarcz dla zwykłego auta kompaktowego:

Metody przetaczania tarcz hamulcowych

Za wymianę dwóch tarcz osi przedniej zapłacimy 200-800 zł, nowe klocki hamulcowe 100-300 zł, robocizna 100-150 zł. Razem: 400-1250 złotych

Za przetoczenie pokrzywionych tarcz i wymianę klocków: robocizna 100-150 zł, klocki hamulcowe 100-300 zł. Razem: 200-450 złotych 

Jeżeli tarcze posiadają odpowiednią grubość, nie są mocno zwichrowane, a powierzchnia nie nosi śladów pęknięć, warto zastanowić się nad przetoczeniem tarcz. W tym celu należy zeszlifować powierzchnie tarcz z osadu i wyrównać powierzchnie, aby tarcze znowu były gładkie. Robi się to na dwa sposoby.

Pierwszy polega na zdjęciu tarczy i przetoczeniu jej na wytaczarce stacjonarnej. Dobry efekt można uzyskać w przypadku kiedy tarcza nie była jeszcze nadmiernie zużyta lub skorodowana. Minusem tej metody jest jej czasochłonność. Drugi sposób to przetaczanie tarcz zamontowanych na samochodzie. Metoda ta zyskuje coraz większą popularność. Przetaczarka montowana jest w miejscu zacisku hamulcowego, dzięki temu czas naprawy jest krótszy. Dodatkowo cena operacji jest  przystępna i wynosi 100-150 złotych za tarcze hamulcowe na jednej osi. Bez względu na zastosowaną metodę przetaczania tarcz, należy wymienić klocki hamulcowe na nowe, ponieważ nierówne okładziny starych klocków, nierównomiernie zużywałyby się na tarczach i szybko doprowadziłyby do ich ponownego uszkodzenia.

Przetaczanie tarcz pozwala zaoszczędzić nawet połowę pieniędzy w porównaniu z montażem nowych części. Należy podkreślić, że ten zabieg można wykonać, kiedy tarcze hamulcowe ,,biją’’ lub zleca się założenie kompletu nowych klocków, a powierzchnia tarcz ma nierówną powierzchnię. Wygładzenie powierzchni umożliwia wydłużenie okresu eksploatacji i eliminuje hałasy towarzyszące hamowaniu.

Felgi Golf RPotencjalne problemy przetaczania tarcz hamulcowych mogą pojawić się kiedy:

– piasta lub miejsce zetknięcia z tarczą jest nierówne, skorodowane lub brudne,

– łożysko piasty wykazuje duży luz, (po wykonaniu toczenia powierzchnia tarczy będzie gładka ale nie prostopadła do osi obrotu; wtedy hamulce będą ,,biły’’ jeszcze bardziej niż przed przetoczeniem),

– punkty mocowania zacisku hamulcowego są zardzewiałe i uniemożliwiają dokładne przytwierdzenie przetłaczarki,

– samochód ma zużyte przednie zawieszenie.

Powyższe kłopoty występują kiedy przetaczanie jest na zamontowanych w aucie tarczach hamulcowych.

Plusy i minusy:

+ Przetaczając tarcze wydłużamy ich okres eksploatacji

+ zaoszczędzamy na kupnie nowych tarcz

+ przetoczenie tarcz przed założeniem klocków wydłuża trwałość całego zestawu.

– nie zawsze udaje się przetoczyć tarcze np. tarcza wykonana jest z materiałów o różnej strukturze (wadliwy odlew),

– przetaczanie tarcz na aucie należy przeprowadzać z dużą uwagą.

,,Jak dbasz tak masz”

Bez względu na to czy tarcze są przetoczone, czy nowe należy poświęcić dużo uwagi na ich prawidłowy montaż. W pierwszej kolejności należy wyczyścić piastę, a ogniska rdzy usunąć. Kolejnym ważnym elementem jest prawidłowe dokręcanie śrub. Należy wszystkie z nich dociągnąć z takim samym momentem obrotowym jak nakazuje producent. W dalszym przeglądzie zwróćmy uwagę na stan zacisków. Tłoczki nie mogą być zapieczone a klocki hamulcowe muszą swobodnie poruszać się w prowadnicach.

W przypadku zbagatelizowania tych problemów, przykładowo tarcza może być hamowana przez jeden klocek hamulcowy z jednej strony. Doprowadzi to do przegrzania tarczy, obniży jej skuteczność i doprowadzi do zużycia całego układu hamulcowego.

Zalecamy dbanie o układ hamulcowy, gdyż odkładanie problemu w czasie nie rozwiąże go, a przyniesie jedynie większe straty. Jeżeli zaobserwujemy, że z naszymi hamulcami dzieje się coś złego to nie zwlekajmy tylko jedźmy do najbliższego warsztatu. Nie warto ryzykować zdrowia dla paru złotych.Lamborghini Gallardo tarcze

3 odpowiedzi na „“Przetaczanie tarcz hamulcowych – poradnik””

  1. men pisze:

    popierdolone. kupuje sie nowe a nie ryzykuje zyciem innych uczestnikow drogi.
    nie stac na utrzymanie auta to sie nie jezdzi!

    • Adam pisze:

      Kochany gościu – jeżeli tarcza ma odpowiednią grubość, stal nie jest rozhartowana

      to nic nie stoi na przeszkodzie aby taką tarczę przetoczyć. I nic nie zagraża bezpieczeństwu! Troszkę boli gdy np. kupisz nowe tarcze a ktoś założy nieprawidłowo klocki i tarczę wyrzucisz po miesiącu od założenia?

    • Sukuremu pisze:

      Mamy burżuja :)

      Pamiętaj, tylko w ASO i tylko „oryginały”.
      Nawet jak jest to Spark!

Dodaj komentarz