Nowy pickup na polskim rynku

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku na polskim rynku zadebiutuje nowy pickup. Będzie to Foton Tunland – produkt chińskiego koncernu Beiqi Foton.

Foton Tunland – kolejny chiński pickup w Polsce

Foton TunlandDlaczego pickup?

Tunland nie będzie jedynym oferowanym na polskim rynku chińskim pickupem. Obecnie w naszym kraju kupić można także Grand Tigera (nasz test) marki ZX i jest to jedyne (poza dostawczakami DFSK) auto made in China tu oferowane. Dlaczego więc Foton przymierza się do wprowadzenia akurat pickupa? Ponieważ model Tunland na razie jako jedyny otrzymał europejską homologację i spełnia normy Euro5.
Model Tunland jest dużym pickupem – większym od Toyoty Hilux, która ma być jego konkurentem. Silniki, które napędzają masywne auto to na razie benzyna 2.4 l o mocy 136 KM i diesel 2.8 l 130 KM lub 163 KM. Ta ostatnia wersja dysponuje pokaźnym momentem obrotowym 360 Nm. Tych, którzy już zaczynają się obawiać, uspokoi zapewne fakt, że tylko silnik benzynowy stworzyli Chińczycy. Diesel to pożyczka od firmy Cummins. Obecnie korzysta z niego np. amerykański Dodge Ram (ten od Strażnika Texasu).

Czy Foton Tunland przebije Grand Tigera?

6-cio stopniowy automat od ZF

Obecnie oferowany w Polsce chiński pickup ZX Grand Tiger boryka się z dużymi problemami sprzedażowymi. Nie cieszy się zainteresowaniem i zaufaniem klientów, przez co jego cena szybko spada (obecnie już od ok. 62 000 zł netto). To dobrze, bo pierwotna cena tego pojazdu była zbyt wysoka względem tego, co samochód oferował. Grand Tiger jest jednak wciąż udoskonalany przez specjalistów z polskiej fabryki Pol-Mot Warfama i wkrótce powinien poprawić jakość. Co na rynku zmieni pojawienie się kolejnego chińskiego auta do ciężkiej pracy? Zapewne niewiele, chyba że cena będzie niska i adekwatna do jakości. Tunland ma słabsze silniki niż Tygrys, ale ma być dostępny opcjonalnie z automatyczną skrzynią biegów (tego nie oferuje GT). Co więcej jest to 6-cio stopniowy automat od ZF – prawdopodobnie ten sam, co w testowanym niedawno przez naszą redakcję koreańskim Ssang Yongu Korando. To nieco staroświeckie rozwiązanie, ale gwarantujące przyzwoitą jakość.

Cena Fotona Tunland – główne kryterium

Nie ma co tu kryć. Sukces Fotona zależny jest od jego ceny bazowej. Producent jest dopiero w trakcie organizowania sieci dilerskiej, dlatego też cen na razie nie ujawnia. Powinny one jednak zaczynać się poniżej progu 70 000 zł za wersję z pojedynczą kabiną i napędem na przód. Także wersja 4×4 nie powinna być bazowo droga – minimum kilkanaście procent tańsza niż azjatycka konkurencja na czele z Toyotą Hilux i Mitsubishi L200.
W kwestii bezpieczeństwa pickupy zawsze wypadały słabo. Mimo to, producent Tunlanda zapewnia, że pickup uzyska cztery gwiazdki w europejskich testach zderzeniowych. Będzie to trudne, gdyż obecnie model nie posiada nawet ESP. Trudno ocenić jednoznacznie szanse Fotona na polskim rynku. Niedawno z Polski wycofał się indyjski producent - Tata, który także miał w ofercie, wcale nie najgorszego pickupa, Xenon. Powodem było małe zainteresowanie klientów. Największe szanse na podbój polskiego rynku pickupów spośród firm chińskich, miałby tamtejszy potentat – Great Wall Motor, ale on na razie nie zamierza sprzedawać swoich samochodów w Polsce.

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach!