Test: Skoda Octavia 1.2 TSI DSG 105 KM

Czy mały silnik 1.2 TSI da sobie radę pod maską dość masywnej Skody Octavii w wersji sedan?  Takie pytanie zadaliśmy sobie tuż przed jazdą testową. Jaka jest odpowiedź? Zapraszamy do lektury testu.

[nggallery id=700 template=”carousel”]

Skoda jak Skoda, Octavia jak Octavia

Niektórym mogłoby się wydawać, że Skoda Octavia wyposażona w tak mały silnik jak 1.2 TSI różni się od wersji napędzanych większymi jednostkami. Nic bardziej mylnego. To ta sama, dobrze wszystkim znana Octavia II generacji o tej samej masie i aerodynamice. Ten samochód nie zmienia się, od lat zachowując według jednych ponadczasową, według innych staroświecką stylistykę. Testowany egzemplarz to wersja sedan, jeżdżąca na kołach z 16” felgami. Na wstępie warto zauważyć, że takie rozwiązanie wydaje się optymalne dla Octavii, poruszającej się po drogach w naszym kraju.

Wewnątrz auta także wszystko po staremu. I znowu, jedni design Skody mogą nazwać stonowaną elegancją, inni staromodnym tandeciarstwem. Fakt, elementy wykończenia nie wyglądają efektownie, ale wbrew pozorom są trwałe. A o to właśnie chodzi większości nabywców Skody.

Moc Skody Octavii 1.2 TSI – przyzwoite 105 KM

Skoda Octavia 1.2 TSIIdea downsizingu musiała dosięgnąć także auta produkowane przez czeską firmę. Mała jednostka 1.2 TSI to najmniejszy silnik w gamie modelowej Octavii, ale nie najsłabszy. Mniejszą moc rozwijają tradycyjne jednostki 1.4 (80 KM) i 1.6 (102 KM). Doładowany TSI rozwija 105 KM i choć z technologicznego punktu widzenia jest bardziej narażony na awarie, to dzięki niskiemu zużyciu paliwa i niezłej mocy, może uchodzić za ekonomiczny. Jego głównym ,,konkurentem” jest, także znajdujący się w gamie Octavii, 1.4 TSI o mocy 122 KM. Jest większy, mocniejszy i…tylko 2 100 zł droższy.

1.2 TSI 105 KM vs. 1.4 TSI 122 KM – test drogowy

Czy warto dopłacić 2 100 zł do Octavii 1.4 TSI? Tak!

Wielu nabywców wybierając mniejszą jednostkę przy zakupie, liczy na wynikłe z tego oszczędności. W tym przypadku ten tok rozumowania nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości. Podczas testu Octavia z silnikiem 1.2 paliła średnio 7 l na 100 km. To dokładnie tyle samo, co redakcyjna Octavia 1.4 TSI (test długodystansowy). Zostawmy kwestię tego, że uzyskane wyniki są o prawie litr wyższe niż wynika z danych producenta. Oba silniki spalają po prostu podobne ilości paliwa. A jak jeżdżą?

Skrzynia DSG i Octavia 1.2 TSI – test drogowy

Skoda Octavia 1.2 TSI1.2 TSI daje sobie radę pod maską Octavii. Przy spokojnej jeździe nie można nań narzekać. W porównaniu do 1.4 TSI wypada jednak gorzej. Większy silnik cechuje się lepszą kulturą pracy. Jest też lepszy na starcie (sprint do ,,setki” około 1 s. krótszy). Przy dynamicznym starcie – tzw. pedał w podłodze – 1.2 TSI rusza dynamicznie ale… po pewnym czasie. Przez wyczuwalną chwilę auto stoi i nic się nie dzieje – takich problemów nie ma silnik 1.4 TSI który szybciej wprawia auto w ruch.  Zmiana przełożeń dwusprzęgłowej automatycznej przekładni DSG jest identyczna w obu jednostkach – czyli szybka i prezycyjna. Małe szarpnięcia można odczuć jedynie przy redukcji biegów. W praktyce, Skodą Octavią z silnikiem 1.2 TSI bez problemów dojedziemy do pracy trzymając się przepisów ruchu drogowego, ale na autostradzie już nie poszalejemy. Z Octavią 1.4 TSI także nie ma mowy o drogowych szaleństwach, ale mamy tu większe szanse na zwycięski wyścig spod świateł, np. z Volkswagenem Golfem poprzedniej generacji.

Dla kogo jest Skoda Octavia 1.2 TSI?

Skoda Octavia 1.2 TSI to auto dość przestronne i względnie wygodne dla czterech pasażerów. Posiada duży, 580-litrowy bagażnik. Silnik z turbosprężarką jest bardziej ,,ryzykowny” niż tradycyjny, ale koszty serwisu Skody nie są wysokie. Moc 105 KM to za mało do codziennego przemierzania długich dystansów po drogach ekspresowych i autostradach, ale w zupełności wystarczy na krótsze dystanse. Spalanie średnie nie jest niskie, ale można je ograniczyć jeżdżąc bardzo spokojnie. Wyłaniający się z tych cech, rysopis kierowcy, pozwala wysnuć spostrzeżenie, że Octavia 1.2 TSI to auto dla spokojnych ludzi, raczej w wieku przedemerytalnym lub emerytów, którzy cenią sobie prostotę i jakość, kosztem wyglądu i osiągów auta. Kierowcy wymagający od samochodu czegoś więcej powinni zdecydować się na dopłatę do mocniejszej jednostki lub po prostu na inny samochód.

Ceny Octavii 1.2 TSI DSG

Octavia 1.2 TSI z automatem od 68 300 zł

Skody powoli przestają uchodzić za auta najatrakcyjniejsze cenowo. Testowana Octavia w podstawowej wersji wyposażenia kosztuje 68 300 zł, ale 7 900 zł to koszt automatycznej przekładni DSG. Mimo wszystko ta wersja jest nieco zbyt droga, zwłaszcza, że Octavia z mocniejszym i lepiej zestrojonym z DSG silnikiem 1.4 kosztuje jedynie 2 100 zł więcej. Jeśli Skoda nie obniży cen, wkrótce może zacząć obawiać się utraty pierwszych miejsc na liście najchętniej kupowanych samochodów w Polsce. Konkurencja nie śpi i oferuje coraz lepsze samochody w coraz niższych cenach. Kto może być obecnie najpoważniejszym rywalem dla Skody Octavii? Np. Chevrolet Cruze z o wiele bardziej atrakcyjnym designem, niezłymi silnikami, bogatym wyposażeniem standardowym, niższą ceną ale … bez skrzyni DSG!

Skoda Octavia 1.2 TSI DSG 105 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1197 cm3 / benz. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 105 / 5000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 175/1550–4100
Prędkość maksymalna (km/h) 192
Skrzynia biegów / napęd na koła aut. 7 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa* 5,9 l / 100km
Pojemność bagażnika 580/1620 l
Masa własna 1285 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l
Cena modelu testowego od 68 300 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS,ASR,ESP,EBV,MSR, HBA, EDS, DSR
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Radioodtwarzacz CD/MP3
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • tempomat
  • kierownica wielofunkcyjna
  • nawigacja GPS
  • podgrzewane fotele z przodu
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system ISOFIX
  • centralny wyświetlacz MAXI-DOT
  • wspomaganie parkowania
  • aluminiowe felgi 16”

4 odpowiedzi na „“Test: Skoda Octavia 1.2 TSI DSG 105 KM””

  1. Krzyś pisze:

    Moja Lancia Delta Platinum 200 KM 1.8 Di Turbo-Jet Automatyczna-6 Sportronic miażdży tę Skodę… :D

  2. addam44 pisze:

    No cos tania ta Octavia redaktorze….
    Wg.cennika Skody to bazowa Octavia 1.2tsi kosztuje obecnie 55.600.Ale Skoda skapi juz na wszystkim jak tata Vw.
    radio-1200zl
    kola 16′-2500zl
    kolo zapasowe-1000zl(!!!)
    kurtyny-1600zl
    klima-4500zl
    Po takim tylko podstawowym doposazeniu konfigurator Skody pokazuje 66 400zl!!!
    A gdzie klimatronik,tempomat,dsg,wielofunkcyjna kierownica,isofix itd???
    Czy ja czegos nie kumam czy konfigurator Skody nieaktualny???
    Jednak nawet jesli cena podana w tescie jest prawidlowa to Chewrolet Cruse ze 163konnym dieslem kosztuje 66 000zl…Szczerze(choc sam jezdze Superbem poprzedniej generacji)to nie wiem co za ludzie wola Skode…

    • Witold Hańczka pisze:

      Skoda Octavia 1.2 TSI w najuboższej wersji wyposażenia Classic kosztuje aktualnie 60 400 zł. Cena automatycznej przekładni DSG to 7 900 zł, co daje wspomniane 68 300 zł. Za tę samą Octavię, ale w wersji Ambiente, zapłacimy 67 100 zł (bez DSG) a za wersję najbogatszą Elegance 75 600 zł (także bez DSG).

  3. addam44 pisze:

    Na stronie skoda.pl informuja ze obecnie na Octavie 1.2tsi jest upust w wysokosci 5 000zl czyli cena wersji Classic to nieco ponad 55 000zl.I tego trzymalem sie w poprzednim wpisie.Jednak i tak niewiele sie tu zgadza bo do wersji Classic wg.ich konfiguratora nie mozna dokupic klimatronica tylko klime manualna wiec Wy testowaliscie chyba wersje wyzsza.
    A niezaleznie od tego wszystkiego to 55 000 + dsg+opcje za doplata ktore wymienilem w poscie wyzej=73.700.To juz i tak cena absurdalna za 105konne auto dalej…srednio wyposazone.
    Niemniej i tak gdyby czlowiek kupowal to w salonie cena wyszla by inna…

Dodaj komentarz